onsdag 8 december 2010

Julmarknad i Eksjö



2:a advent firade vi i Eksjö hos min mamma och hennes Egon. Det vankades gammaldags julmarknad och det är tradition att besöka den. Denna gången var det premiär för Jonas, som alltid har jobbat de andra gångerna. Mycket imponerad var han!!
Det är så mysigt att gå runt i gamla stan med lycktor tända och att kunna köpa glögg ur ett hål i väggen på Arents Byggmästares gata. Och det var ju väldigt gott i kylan. Både massor med snö och varmt i magen. Jonas är duktig på att gå runt å smaka på alla knallarnas julkorvar, lussebullar och julgodis. Konstigt att han inte var hungrig sen....
När vi går där på Norra storgatan så springer vi på min kusin med man, barn och mamma (min mammas brors fru). Vilket även min mamma gjorde och bjöd in dom till maten på kväll. Det är så kul att få träffa sina kusiner bara så där. Det skiljer nog 8 år på oss och ändå har man växt ikapp på något sätt! Mycket å prata om med andra ord. Tack Peter, Maria, Nova och Anita för att ni tog er tid och stannade!

Det var ju termobyxor och varma vantar och mössor som gällde. Anton somnade under mammas ullpläd och sov igenom hela marknaden. Men innan han somnade så sa han: "mamma det är så mysigt med alla snö. Här är jättemysigt". Skönt att han känner så. Hoppas bara att det förbli så. Det är ju ändå staden man har växt upp i.






När jag och Anton var ute på förmiddagen så insåg jag att vilken vacker stad jag har bott i. Vackra 20-tals hus överallt. Inte konstigt att man vill skapa ett sådant hem här också då.

Många kramar till er.

Ja, just det. Lussebullarna är bakade, ischokladen står i sina formar. Gardinerna är fardigsydda och pyntet börjar finna sina platser.
Idag ska vi ut till min pappa i skogen och hitta adventsgran under all snö. Ska bli mysigt att bara åka dit om inte annat. Sen har Antia musikcafé med sin kör i Sätila så det ska vi givetvis åka och lyssna på.

Ett nytt försök, kram på er alla


Inga kommentarer: